Efter at have set Operation X her til aften føler jeg mig nødsaget til at skrive lidt om det. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg er enig i, at politiet har gjort alt for lidt i disse sager. Problemet er dog ikke her i mine øjne. Problemet ligger i virkeligheden ved Teller som håndtere alle disse betalinger.
Alle informationer omkring kreditkort og lignende sendes sikret til dem, og vi har som webshop ikke adgang til disse data. Det vil sige, at de burde have mulighed for at finde frem til hvordan man kommer problemet til livs. Det kunne være ved at analysere alle disse betalinger og finde fællestræk og dermed kunne trace alle dem der var potentielle fuskere. Men det er så her at det hele bliver lidt sjovere. For Teller har ingen motivation for at gøre noget ved det. Teller har ingen risiko ved disse fuskerordre. Det hele ligger ved webshoppen.
Et lille eksempel
En kunde køber med et stjålet kreditkort et produkt hos os. Lad os sige han køber for 1000 kr. Vi sender ordre i god tro og han modtager produkterne. 3-4 uger senere sender Teller et såkaldt chargeback – Et chargeback er en meddelse om at der er blevet brugt et stjålet kreditkort som betalingsmiddel på din ordre. Faktisk betyder det bare at den reelle ejer af kreditkortet siger at han ikke har købt denne vare. Teller hæver derefter pengene fra din konto igen – det vil sige jeg har mistet mine varer, men ikke fået nogen betaling. Jeg er blevet fusket og må acceptere et tab. Men her stopper det ikke. Teller tager 250DKK i chargeback gebyr for dette. Det vil sige at jeg har mistet mine varer og oven i det får jeg en bøde på 250DKK fra de eneste som har en reel mulighed for at gøre noget ved problemet.
Teller er skurken
Jeg håber virkelig at Operation X tager sagen op igen og målretter den mod Teller som er den egentlige synder i dette. Og dem som efter fuskerne tjener flest penge på dette.