Jesper Hvejsel

Alt det andet ral

Made4men – En iværksætterhistorie

Inspireret af en god bekendt – har jeg nu besluttet mig for at hive et par timer ud af min kalender til at reflekterer lidt over hvordan min virksomhed er kommet der til hvor den er i dag. Både for at inspirerer andre, men mest af alt for mig selv.

Made4men.dk

Ideen til made4men.dk kom faktisk flere steder fra, men hvis jeg skal huske på en specifik situation, hvor jeg tænkte at det er en en god ide, så bringer det mig tilbage til en tur i Matas i foråret 2006. Jeg havde på det tidspunkt, som de fleste unge mennesker problemer med bumser. Ikke vanvittigt, men nok til at den forfængelige dreng kom op i mig. Jeg gik derfor en tur i Matas i mit lokale center, tror det var storcenter nord i aarhus. Jeg kommer ind lidt genert, det er sgu pinligt, og en alt for pæn ekspedient kommer hen til mig og spørge om hun kan hjælpe mig. Jeg får fremstammet at hvad jeg har brug for, og hun yder endog meget god service. Det eneste jeg kan tænke på er dog at komme ud af denne her pinlige situation. Jeg er den dag i dag helt sikker på at hun har givet mig alt den vejledning jeg skulle bruge. Men det udbytte jeg sad tilbage med bagefter var produkter for 500 kr, som jeg ikke anede hvordan jeg skulle bruge.

Jeg tog derfor en søgning på nettet, hvilket dengang ikke var i nærheden af hvad det er i dag. Det var i gang, men selv google havde problemer med at finde noget viden. Jeg fandt dog frem til et amerikansk website som faktisk havde virkelig meget viden jeg kunne bruge til noget, og derudover solgte de også deres produkter på nettet.

Ideen er født
Som alle andre med en iværksætter i maven havde jeg før dette arbejdet med en række ideer, en grydeholder, en refleks til benet, lavet hjemmesider for virksomheder og en masse andre småting. Jeg vidste jeg ville være iværksætter, jeg vidste bare ikke indenfor hvad.

Jeg gik dog og tyggede på det problem jeg havde oplevet i Matas, og at jeg havde fundet ud af at der fandtes en løsning i USA. Jeg havde dog på det tidspunkt allerede været en del iværksætter oplevelser igennem, og vidste at jeg havde brug for at vende ideen med nogle mennesker. Den første jeg vendte ideen med var min far. Min far har selv været iværksætter og var blandt andet en af de første til at bringe commodore 64 til Danmark – Han solgte dem til virksomheder!?!. Jeg havde dog før vendt virksomhedsideer med ham, hvor han ikke havde været specielt begejsret. Da jeg forklarede ham om denne ide på vej hjem i bilen, efter han havde hentet mig på banegården, sagde han ordret, ”Det der, det er en ide jeg gerne vil bakke op om”.

Så gør vi det sgu

Det var for mig et stort spark i den rigtige retning – Min far havde bakket op om ideen, og dermed havde jeg egentlig det spark der nogen gange skal til for at man tør springe ud i noget. På det tidspunkt læste jeg på handelshøjskolen på 4 semester, så jeg havde egentlig nok at rive i, men jeg vidste at jeg måske samtidig aldrig ville få bedre tid til at gå i gang.

Det første der var brug for, var jo penge. Når man starter en webshop har man først og fremmest brug for penge til at købe et varelager. Jeg gik en lille månedstid med dette issue og havde aftalt et møde i banken. I denne periode fortalte jeg vidt og bredt om min ide, blandt andet til en kammerat jeg spille fodbold med på det tidspunkt. Mikkel, arbejde på det tidspunkt i JYSK som eventmanager og havde uden jeg vidste det også en drøm at være iværksætter. Jeg fortalte ham om ideen en aften ud på de sene timer på en bar i Aarhus, og Mikkel fik fortalt at penge ikke var noget problem for ham, og han kunne sagtens finde nogen penge at investere.

Så var startskuddet ligesom taget. Jeg havde nu opbakning fra min far og en investor. Det vidste sig så senere i processen at Mikkel havde måske ikke så mange penge, men vigtigst af alt, han var ligesom mig villig til at investere alt hvad vi havde i projektet. Vi gik derfor begge to i banken (Før finanskrisen), og kom derfra med 450.000 i startkapital.

Hvordan helvede laver man en webshop

Indtil nu havde vi faktisk ikke brugt meget tid på at bekymre os om hvordan man laver en webshop. Jeg havde jo lavet hjemmesider før, så hvor svært kunne det være. Jeg satte mig derfor ned i Klubben på handelshøjskolen i Aarhus, jeg arbejdede dernede, og kunne derfor drikke juice og spise frugt gratis. Det var satme smart – der sparede jeg morgenmaden og frokost.

Med det sparet var der derfor ikke andet for en at knokle på og finde ud af hvordan man laver en webshop. Efter længere tids søgen fandt jeg frem til en open source løsning der hed Oscommerce. Et på det tidspunkt fantastisk værktøj som kunne alt hvad jeg havde brug for. Det vil sige, jeg anede ikke hvad jeg havde brug for, men oscommerce indeholdte langt det meste.

Jeg vil ikke gå meget ind i vores tekniske løsning, blot sige at det var ikke fantastisk, men det virkede sgu. Se det gamle lort her  – > Wayback machine

Skærmbillede 2013-10-22 kl. 09.05.10

Lær pisset hen af vejen

Nu havde vi så en shop og dermed også en mulighed for at sælge vare. Vi havde dog ikke rigtigt nogen vare. Vi havde fået kontakt til en distributør i England som gerne ville sælge et sortiment til os, men det var mildest talt med lav fortjeneste. Derfor gik jeg i gang med at kontakte alle de brands vi gerne ville have på shoppen. Det gik ikke særlig godt. Alle afviste os med at de ikke ville sælge på nettet. Jeg tror vi kontaktede cirka 100 brands før det lykkedes os at få den første aftale. Anthony Logistics som i Danmark blev distribueret af SpaSupply synes det lød spændende, og de ville gerne have deres produkt på vores shop. Vi håbede at det faktum at vi fik det første brand om bord, gjorde at vi ville kunne få andre om bord. Men nej, så vi åbnede 13 marts 2007 – med et meget smalt sortiment.

Da vi åbnede vidste vi faktisk næsten ingenting om hvordan vi skulle klare tingene, men den gang svarede det at åbne en webshop til at åbne en butik på hovedgade. SEO placeringerne kom helt af sig selv. Så indenfor 6 måneder omsatte vi trods vores ret dårlige sortiment for et pænt beløb. Det var en sygt stor sejr at være i gang, og mig og Mikkel brugte mange timer på at regne os frem til at når vi havde 7 ordre om dagen ville vi kunne leve af det. (Læs: Det kunne vi ikke).

Vi er dog begge ret hurtige til at lære og mens Mikkel stadig havde sit job ved jysk og derfor kom efter arbejde, så lærte vi ret hurtigt hvad der skulle til for at få vækst i forretningen. Det første helt store vækst tidspunkt, kom dog først da jeg valgte at tage 2 måneder til Australien. Egentlig var det ikke på grund af forretningen, men fordi jeg skulle besøge min bedste kammerat som på det tidspunkt var flyttet til Australien. At ændre min lokation gav mig tid til at lade mig inspirerer, men i høj grad og tid til at få lortet lavet. På de to måneder fik jeg lagt grundlaget til vores adwords kampagne og på bare to måneder steg vores omsætning med 500%. Det var for mig den første læring i, hvor farligt det er at tro at driften er det vigtigste i en vækst virksomhed.

Drift – Hvad helvede skal det bruges til

De første 3 år i vores virksomhed var der kun mig til at drive det, Mikkel havde et fuldtidsarbejde og bidragede med alt fritid derudover. Jeg arbejdede uden løn i alle 3 år, men overlevede på at når vi var i Byen så var det Mikkel der gav. Det betød også at alle opgaver faldt på mine skuldre, og der er sgu meget arbejde i en webshop. Jeg er ikke særlig god til at drifte, og lave det samme arbejde gentagne gange. Den eneste grund til at jeg holdte fast var i virkeligheden at Mikkel og min far havde bakket mig op. Hvis jeg kun havde været mig selv, havde jeg givet op på det tidspunkt. Men det at skylde nogen at det skulle lykkedes var helt klart det pres jeg skulle bruge.

Efter de 3 år vidste jeg med ret stor sikkerhed at jeg skulle gøre et eller andet hvis virksomheden skulle overleve, for jeg kunne ikke holde momentum på driften længere. Mig og Mikkel tog derfor en snak og fandt frem til at han skulle stoppe i JYSK og så skulle vi begge give den gas. På det tidspunkt var der ikke løn til mig, og derfor heller ikke til Mikkel. Vi tog derfor udover at arbejde med shoppen en del konsulent opgaver. Ja, vi tjente faktisk i den periode meget mere som konsulenter end på vores virksomhed.

Heldigvis faldt vi på cirka samme tidspunkt også over et produkt som hed høvlbænken. En sliber til barberblade. Jeg tænkte straks at det var sgu en god ide, hvis man kunne få barberblade til at holde længere, så ville der være milliarder at tjene på det. (Læs: Det var der ikke, i hvert fald ikke endnu, men der var penge)

Mikkel er i bund og grund den fødte sælger og det var også en af grundene til at han fik solgt sig selv ind som investor uden en krone på lommen. Jeg havde egentlig godt vidst at det var hans metier, men vi havde ikke i web forretningen haft den rolle til ham. Det fandt vi dog her. Så Mikkel har fra dag et på RazorPit været den der har drevet den forretning frem. Jeg vil egentlig ikke gå meget mere ind i RazorPit. Det må blive et andet indlæg.

Stilstand – Manglende fremdrift
Efter vi havde været i gang i 3 år, begyndte vi at blive bremset af en række ting fra driften. Regnskabet var vokset over hovedet på os, shoppen begyndte ikke at kunne følge med, vi blev hacket, vores bedst sælgende produkt blev skambudt i markedet. Der gik faktisk næsten 2 år med en stilstand og en kamp for at overleve hver eneste dag. Jeg ville i dag ikke være denne periode foruden, for vi lærte sindsygt meget om at drive forretning, og mindst lige så meget om hvad der betyder noget for os selv.

Det betød at vi måtte træffe en række enormt svære valg – Men det blev gjort og vi kom ud på den anden side, og måtte igen trække i de figurative blå overalls, for som et af vores favorit citater siger.

”Success is often missed by most, because it is dressed in overalls and looks like hard work”

1397160_10151905432071072_178316311_o

Men vi gik i gang, og denne gang havde vi et setup bag os som var bygget på mange års erfaring og dermed kunne skaleres. Denne skalering skulle vise sig at være enormt vigtig, da vi på det næste år vækstede vores forretninger med knap 200%. Vi havde taget alle de fejl vi havde lavet og omsat dem til løsninger som kunne ligge til grund for at vi kunne fokusere på det der skulle til for at vækste forretningen. Det var en enormt stor sejr at kunne vende situationen og få forretningen i den rigtige retning igen. Det betød dog også ret hurtigt at vi kom i en situation, hvor vi skulle have udbygget vores bagvedliggende setup og have sikret at vi kunne fortsætte væksten. Vi gik derfor i gang med at søge efter en CRO til vores web afdeling. En CRO er for os der øverst ansvarlige for driften af vores web – Det vil sige alt der handler om drift står denne person for, og sørge for at alting kører så optimalt som muligt.

Ret kort efter dette valgte vi at købe en shop mere, helsebixen.dk. Det var en shop som omsatte for et enormt beløb, men kørte på en dandomain shop og var bygget op af nogen mennesker som ikke vidste ret meget om online. Men som stadig den dag i dag er de mennesker jeg har mødt som har givet den mest gas med at drifte deres forretning. Jeg er stadig imponeret over det antal timer der har postet i deres shop.  At vi købte denne shop betød dog også at vi lige pludselig med et slag var dobbelt så store, og havde dermed dobbelt så meget drift. Det sammenholdt med at vores eksisterende forretning stadig vækstede med 60-100% om året, så var der tryk på.

Driftsorganisationen har siden tilpasset sig med 3 yderligere ansatte + 10 deltidsansatte, og faktisk også at jeg er udtrådt af den daglige drift og udvikling. Det har været nok den sværeste process at gøre dette, at gå fra at man vidste alt til at indse at jeg aldrig ville kunne drive en forretning på den størrelse som vi har nu, ganske simpelt af den grund at jeg ikke er en god leder. Jeg er god iværksætter, men mine leder evner begrænser sig til at kunne lede en flok nørder der vil det lige så meget som mig.

Men med en god leder inde i virksomheden og nu 13 yderligere ansatte, så har vi skabt et grundlag for yderligere vækst i fremtiden.

Min egen rolle fremover vil være mere teknisk, jeg nyder virkelig meget at arbejde med vores tekniske løsninger og arbejde med virksomhedsprocesser der kan omdannes til IT. Derudover bruger jeg min tid på at lave projekter internt som in-house intrepreneur, og derudover på andre projekter. Jeg er lige pt. Involveret i 4 andre projekter som alle sammen er i sin spæde opstart, det er enormt fedt at kunne komme tilbage til starten igen, med alle de sygt fede ting der er i den tid.

Det er dog også sygt fedt at kigge tilbage og se på hvad man har været med til at skabe, og se på hvad det kan blive til i fremtiden.


  • csteenbeck

    Hej Jesper. Det er i sandhed en spændende historie! Sjovt og kende historien bag en af de webbutikker man ofte møder i adwords, på affiliate sites, blogs og nyhedsmedier. Godt gået! 🙂

  • Jesper Hvejsel

    Lige over – Dejligt at man kan blive inspireret til at få lettet røven og få skrevet noget 🙂

  • Allan Vincentz

    Fed historie – tak fordi du delte den.

  • Robert Friedrich Klikhouse

    Meget inspirerende historie! 🙂

  • Thue

    Spændende historie Jesper. Jeg er sikker på, at købet af MensCare.dk også gav jer nogle fordele i markedet 😉

  • CarryMyStyle

    Inspirerende historie og altid rart når iværksætterånden ligger i familien, og man derfor har opbakningen fra de nærmeste. Held og lykke fremover.

  • Stefan

    Super fedt indlæg 😉

  • V-pigen

    Tak for historien – spændende læsning!

  • Fes4all

    Super inspirerende læsning, rart at vide der er andre som har været i samme situation, som vi selv står I.
    Der skal tages nogle store beslutninger meget snart!

  • Peter Mikkelsen

    Motiverende læsning – gælder mig til at komme igang 🙂

  • Esben Slot Sørensen

    Respekt – hvor har du bare et fedt drive. Håber du stadig er klar på at gi’ et godt råd i ny og næ.